Monday, September 24, 2012

PEMBANGKANG LAGAK HERO SETELAH KORBANKAN ANAK MUDA



Setelah berjaya mempengaruhi golongan muda di himpunan 'Janji Demokrasi' untuk melakukan perkara yang berlawanan dengan undang-undang dan tata susila rakyat Malaysia, pembangkang kini mahu menjadi hero pula membela mereka yang bersalah. Seperti mana yang dikatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, walaupun beliau boleh memaafkan perbuatan beberapa remaja memijak gambar beliau pada ambang sambutan kemerdekaan ke 55 namun mahu tidak mahu mereka terpaksa juga menghadapi konsekuensi undang-undang.

Ini menunjukkan jiwa besar yang dimiliki Perdana Menteri yang sanggup menerima permohonan maaf daripada pihak yang terbabit sungguhpun sesetengah daripada perbuatan yang dilakukan amat mengaibkan beliau. Seorang pemimpin harus mempunyai semangat serta perasaan belas kasihan terhadap yang dipimpin dan inilah antara ciri keistimewaan yang tertanam di dalam diri Datuk Seri Najib. Malangnya pihak pembangkang yang mengambil kesempatan ke atas kenaifan golongan muda dalam isu-isu politik untuk menanam bibit-bibit kebencian terhadap Perdana Menteri, isteri beliau, pemimpin-pemimpin negara dan kerajaan. Dengan menggunakan taktik baling batu sembunyi tangan, pembangkang kononnya menafikan pula mereka terbabit membakar perasaan dan mengapi-apikan jiwa anak muda.

Apabila keadaan sudah berada di luar kawalan dan golongan muda melakukan perkara yang melampaui batas, pembangkang mengatakan golongan itu hanya mahu meluahkan perasaan mereka terhadap sesuatu isu. Hakikatnya pembangkang dilihat sebagai amat tidak bertanggungjawab dan tidak langsung mempunyai pertimbangan moral apabila tergamak memperalatkan golongan muda dan remaja untuk tujuan politik kotor mereka. Pembangkang langsung tidak memikirkan implikasi perundangan dan kesan ke atas masa hadapan mereka. Dalam kes 'Janji Demokrasi' kebanyakan yang terbabit terdiri daripada pelajar instisuti pengajian tinggi. Ada di antara mereka telah diambil tindakan disiplin oleh kolej dengan dipecat daripada pengajian. Bukankah ini amat malang bagi pelajar terbabit kerana dengan rekod jenayah dan perlakuan yang buruk, tidak mungkin pusat pengajian tinggi samada swasta atau awam akan mengambil pelajar tersebut untuk menyambung pelajaran. Kini pembangkang mendesak pula supaya pihak polis dan mahkamah serta Peguam Negara tidak mengambil tindakan keras ke atas pesalah. Masalah di sini kesalahan yang dilakukan adalah amat serius termasuk mengibarkan bendera 'Sang Saka Malaya' yang kononnya akan menggantikan Jalur Gemilang sekiranya Pakatan Rakyat memerintah.

Bendera Jalur Gemilang yang merupakan lambang serta simbol Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat seolah-olah telah dijadikan satu jenaka oleh pembangkang. Seolah-olah Jalur Gemilang yang berkibar megah di setiap kedutaan dan suruhanjaya tinggi di seluruh dunia serta mengipas dengan bangga di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu boleh dipersendakan begitu rupa dengan mengibarkan satu bendera asing dan tidak mewakili Malaysia. Di manakah letaknya logik pembangkang yang menentang kerajaan dari segi politik tetapi tidak tahu membezakan antara yang wajar dibahaskan atau apa yang tidak seharusnya disentuh seperti bendera rasmi negara, Rukun Negara, lagi Negaraku dan sebagainya.

Malah di sesetengah negara seperti Thailand terdapat undang-undang lese-majeste yang mememjarakan mana-mana individu yang didapati menghina raja atau simbol-simbol negara yang berkaitan dengan institusi raja di negara itu. Jika gejala negatif ini tidak dibendung dengan segera dan disusuli dengan tindakan yang setimpal, lambat laun ia akan bertujar menjadi sesuatu yang lebih merbahaya dan krtitikal kepada keselamatan negara. Mungkin suatu hari, pembangkang akan mula betindak dengan memijak-mijak pula Perlembagaan Negara dan menghina sosok peribadi Seri Paduka Yang Di Pertuan Agung. Oleh itu amat wajarlah sekali Perdana Menteri mengatakan mereka yang terbabit tidak boleh melepaskan diri daripada tindakan di sisi undang-undang kerana kesalahan yang dilakukan jelas melanggar peraturan negara.

Pembangkamng mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa semnua tindakan mereka tidak boleh disentuh oleh undang-undang walaupun banyak perbuatan mereka menyanggah keluhuran undang-undang. Mungkin inilah jawapan kepada persoalan mengapa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim enggan mengangkat tangan tanda taat setia ketika Rukun Negara dilafazkan pada majlis sambutan kemerdekaan di Shah Alam 31 Ogos lalu. Sifat besar kepala Ketua Pembangkang menunjukkan beliau sudah tidak peduli samada gambar Perdana Menteri yang dipijak, bendera asing yang dikibarkan atau Rukun Negara yang dihina kerana paling utama bagi beliau ialah memporak-perandakan negara ini dengan apa cara pun.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Anwar yang ingin membawa 'Harapan Baru' kepada Malaysia kerana semuanya akan ditukar atau dihapuskan menurut selera pembangkang.

No comments:

Post a Comment

Advertised

Kami membuka peluang kepada anda untuk mengiklankan perniagaan anda bersama kami yang boleh dilihat oleh pembaca dan pelawat Aktivis Media Siber.
Jenis iklan :-
1. Banner ( 728×90, 468×60, 300×250 )
2. Iklan Teks Berbaris
3. Advertorial
Untuk iklan jenis advertorial, segala bahan iklan hendaklah disediakan oleh pihak anda (pengiklan) sendiri. Sekiranya memerlukan pihak kami menulis advertorial bagi pihak anda (pengiklan), caj pengiklanan adalah berbeza.
Syarat-syarat pengiklan ialah:-
1. Iklan mestilah bebas dari segala bahan larangan seperti berunsur lucah, MLM, rokok, arak dan lain-lain lagi yang dirasakan tidak sesuai untuk bacaan umum.
2. Tempoh iklan dipaparkan adalah selama satu bulan ( 1 ) dari tarikh iklan anda diluluskan.
3. Pihak kami berhak menolak/memadam iklan anda sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan di dalam iklan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, boleh hubungi kami di alamat email ke sahabatmediamelaka@gmail.com . Terima kasih.