Thursday, January 17, 2013

PRU13 Paling Lewat 21 Mac 2013 - DS Najib Razak

PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak tidak teragak-agak untuk membubarkan Parlimen bagi membuka laluan bagi pilihan raya umum ke-13 sebelum 21 Mac ini.

Timbul spekulasi bahawa Perdana Menteri akan mendapatkan persetujuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah untuk pembubaran itu pada bila-bila masa antara 20 Februari dan 20 Mac.

Pihak dalaman mengambil perhatian bahawa 21 Mac tempoh Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor tamat selepas penggal lima tahun.

"Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor akan mengangkat sumpah pada 21 Mac. Oleh itu, penggal itu tamat pada tarikh yang sama tahun ini.

"Kami menjangkakan Perdana Menteri akan menghadap Yang di-Pertuan Agong dan meminta Parlimen untuk dibubarkan dengan cara sebelum ini," kata sumber.

Sumber mengatakan bahawa Najib tidak mahu membenarkan DUN Johor tamat kerana ia pernah berlaku sebelum ini dan boleh melibatkan banyak undang-undang dan masalah.

Seorang pegawai Barisan Nasional (BN) berkata, membenarkan penggal DUN Johor tamat akan menghantar mesej yang salah bahawa parti pemerintah tidak bersedia untuk berhadapan dengan pengundi.

Pegawai itu, bagaimanapun, menunjukkan bahawa ini tidak bermakna pilihan raya umum akan diadakan pada 21 Mac atau sebelum itu.

"Perdana Menteri dijangka membuat beberapa lawatan luar negara yang penting dalam bulan Februari ke tempat-tempat strategik yang penting kepada Malaysia serta menghadiri persidangan serantau dan pelbagai hala di mana negara kita adalah pesertanya," katanya.

Pertubuhan sidang kemuncak Kerjasama Islam yang dijadualkan pada 6 hingga 7 Februari dan pemimpin Malaysia jarang terlepas dalam mesyuarat ini. Difahamkan bahawa Najib dijadualkan untuk ke satu lagi lawatan luar negara tidak lama selepas Tahun Baru Cina.

Ini bermakna Najib hanya mempunyai tempoh 30 hari untuk pilihan raya kerana beliau tidak mungkin untuk membubarkan Parlimen dalam waktu terdekat selepas Tahun Baru Cina yang jatuh pada 10 Februari.

Difahamkan bahawa penasihat beliau telah memberitahunya untuk mengelakkan menyingkatkan sambutan perayaan, dengan Tahun Baru Lunar yang tradisinya disambut selama 15 hari.

Oleh kerana semua faktor-faktor ini, menurut sumber dalaman, Najib untuk mengumukan pilihan raya antara 20 Februari dan 20 Mac, sekali gus tiada lagi keistimewaan dengan elemen kejutan.

Tempoh penggal Parlimen tidak akan berakhir sehingga 29 Mac manakala DUN Negeri Sembilan akan cukup penggal pada 26 Mac.

#PRU13 Paling Lewat 21 Mac 2013 - DS @NajibRazak - Media PjO - Putrajaya Online

No comments:

Post a Comment

Advertised

Kami membuka peluang kepada anda untuk mengiklankan perniagaan anda bersama kami yang boleh dilihat oleh pembaca dan pelawat Aktivis Media Siber.
Jenis iklan :-
1. Banner ( 728×90, 468×60, 300×250 )
2. Iklan Teks Berbaris
3. Advertorial
Untuk iklan jenis advertorial, segala bahan iklan hendaklah disediakan oleh pihak anda (pengiklan) sendiri. Sekiranya memerlukan pihak kami menulis advertorial bagi pihak anda (pengiklan), caj pengiklanan adalah berbeza.
Syarat-syarat pengiklan ialah:-
1. Iklan mestilah bebas dari segala bahan larangan seperti berunsur lucah, MLM, rokok, arak dan lain-lain lagi yang dirasakan tidak sesuai untuk bacaan umum.
2. Tempoh iklan dipaparkan adalah selama satu bulan ( 1 ) dari tarikh iklan anda diluluskan.
3. Pihak kami berhak menolak/memadam iklan anda sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan di dalam iklan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, boleh hubungi kami di alamat email ke sahabatmediamelaka@gmail.com . Terima kasih.