Thursday, July 18, 2013

Kerajaan Perlu Teruskan Pendakwaan Duta Vatican City

Setelah berhari-hari diselubungi kontroversi akhirnya Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino mengambil keputusan memohon maaf berikutan keceluparannya sebelum ini yang menyokong tuntutan DAP dan penganut Kristian untuk menggunakan kalimah Allah S.W.T dalam kitab Bible.

Nampaknya Marino lebih berjiwa besar berbanding pimpinan DAP dan PAS kerana masih ada kesedaran diri untuk memohon maaf walaupun sedikit terlewat, tapi setidak-tidaknya dapatlah juga membantu meredakan kegusaran ramai selain mengurangkan ketegangan dalam masyarakat. Namun begitu amat perlu difahami permohonan maaf oleh Duta Vertican City itu bukannya bermakna ia adalah noktah penamat kepada isu kontroversi yang sengaja dicetuskannya. Ia tidak memadai selagi mana Marino belum menarik balik kenyataan kontroversinya.

Suka atau tidak, Marino tetap perlu menarik balik kenyataan sokongannya kepada tuntutan penggunaan kalimah Allah S.W.T sebagai ganti kata nama God dalam kitab Bible sebagaimana diperjuangkan oleh DAP dan orang Kristian. Marino atau siapa sahaja penganut Kristian termasuklah para pemimpin DAP, perlu terima hakikat, Allah S.W.T hanya satu dan bukannya tiga atau trinity sebagaimana fahaman God oleh penganut Kristian. Justeru itu, usahlah dicemari kesucian kalimah Allah S.W.T dengan kepercayaan lain.

Perkara lain yang berbangkit ialah tetap perlu ada tindakan susulan di mana Kerajaan seharusnya meneruskan pendakwaan ke atas Marino supaya dengan demikian ia akan menjadi pengajaran dan dapati membendung perkara seumpamanya dari berulang di masa depan. Sehubungan itu kita mengalu-alukan kenyataan Peguam Negara,untuk melakukan siasatan berhubung kenyataan kontroversi Biskop Marino itu. Ia mungkin sedikit rumit kerana melibatkan imuniti wakil asing tapi jika kena caranya barangkali dapat mengekang dari menjadi ikutan Duta yang lain.

No comments:

Post a Comment

Advertised

Kami membuka peluang kepada anda untuk mengiklankan perniagaan anda bersama kami yang boleh dilihat oleh pembaca dan pelawat Aktivis Media Siber.
Jenis iklan :-
1. Banner ( 728×90, 468×60, 300×250 )
2. Iklan Teks Berbaris
3. Advertorial
Untuk iklan jenis advertorial, segala bahan iklan hendaklah disediakan oleh pihak anda (pengiklan) sendiri. Sekiranya memerlukan pihak kami menulis advertorial bagi pihak anda (pengiklan), caj pengiklanan adalah berbeza.
Syarat-syarat pengiklan ialah:-
1. Iklan mestilah bebas dari segala bahan larangan seperti berunsur lucah, MLM, rokok, arak dan lain-lain lagi yang dirasakan tidak sesuai untuk bacaan umum.
2. Tempoh iklan dipaparkan adalah selama satu bulan ( 1 ) dari tarikh iklan anda diluluskan.
3. Pihak kami berhak menolak/memadam iklan anda sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan di dalam iklan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, boleh hubungi kami di alamat email ke sahabatmediamelaka@gmail.com . Terima kasih.