Friday, March 23, 2012

PR hanya ilusi, yang wujud hanya DAPig...



Semua rakyat Malaysia yang punya kesedaran politik pasti dapat merasakan bahawa Pilihanraya ke-13 sudah semakin hampir. Oleh itu, mereka mula memerhatikan gerak langkah pemimpin-pemimpin dan parti-parti politik dengan lebih dekat. Yang atas pagar sudah mula membuat perkiraan serius mengenai parti mana atau pemimpin mana yang wajar dipilih dan yang sudah tetap pendirian pula semakin kuat mempertahankan pendirian masing-masing.

Di bandar-bandar, internet menjadi bahan rujukan utama untuk mendapat berita politik, selain akhbar-akhbar rasmi. Di kampung-kampung pula, walaupun terdapat akhbar-akhbar, namun kita terpaksa juga mengakui bahawa masih ramai yang tidak berminat membacanya. Rata-rata orang-orang kampung bergantung kepada maklumat secara lisan melalui rakan-rakan atau anak-anak mereka yang tinggal di bandar.

Tetapi, sedarkah kita bahawa terdapat ramai orang-orang bandar yang konon intelektual yang juga malas membaca dan menganalisa maklumat sendiri? Mereka ini juga, seperti orang-orang kampung tadi hanya bergantung kepada cakap-cakap kawan-kawan dan selalunya bersifat lalang iaitu tiada pendirian dan tidak tahu apa-apa. Mereka bersandar sepenuhnya kepada pengaruh rakan dan orang-orang sekeliling tetapi tetap mengaku bijak dan tahu segala-galanya.

Orang sebegini bila berdebat akan keluarlah hujah berbunyi, ‘kawan saya cakap begitu dan kawan saya cakap begini’. Dan jika kawan mereka itu juga adalah jenis yang sama iaitu hanya mendengar cakap kawan, dan kawan yang didengar itu pula adalah jenis penganut PAS tegar atau jenis liberal PKR atau rasis DAP maka yang akan tersebar dalam kumpulan mereka hanyalah hujah yang menyebelahi kawan kepada kawan kepada kawan mereka tadi sahaja. Oleh itu, maklumat yang mereka terima belum tentu lagi kebenarannya.

Justeru, bagaimana kita mendidik rakyat untuk menjadi manusia yang boleh mencari maklumat sendiri dan mampu berfikir dengan sendiri tanpa dipengaruhi sesiapa?

Pilihanraya di sebuah negara yang rapuh seperti Malaysia bukanlah perkara kecil yang boleh diambil mudah. Malaysia adalah negara yang boleh dikatakan baru yang mana kita baru sahaja menyaksikan 6 Perdana Menteri, berbanding dengan negara yang lama seperti Amerika dengan Presiden yang ke 44. Malaysia masih lagi terkapai-kapai mencari identiti akibat sering diasak oleh rakyat dari berbagai kaum yang masing-masing ingin mengekalkan identiti negara asal masing-masing. Malah dari segi bahasa juga, bahasa kebangsaan negara ini masih menjadi perdebatan dan perlu dipertahankan dari diperlekeh atau dihapuskan terus.

Semua rakyat Malaysia pasti sedar bahawa akhir-akhir ini masalah ‘asakan’ dari berbagai kaum ini semakin menjadi-jadi dan jika dibiarkan ia mampu menimbulkan ketegangan.

Atas semua faktor inilah maka pilihanraya memilih kerajaan yang bijak dan adil amatlah penting.

Malaysia bukan seperti Amerika iaitu tidak akan hancur hanya kerana Presiden atau parti memerintah bertukar. Di Malaysia, sekiranya kita tersilap memilih parti, akibatnya adalah lebih besar dari sekadar perubahan di peringkat kepimpinan dan hala tuju negara. Ini kerana parti-parti pembangkang di Malaysia tidak mampu menjadi parti alternatif yang setara dengan kerajaan sedia ada kerana masing-masing mempunyai agenda yang bertentangan serta ekstrem.

Umum tahu bahawa walaupun pembangkang bergabung di bawah satu pakatan yang dipanggil Pakatan Rakyat, namun hakikatnya, mereka tidak pernah sepakat. Kita sedia maklum bahawa PKR ingin, atau sudahpun menguasai PAS, sementara kedua-dua PKR dan PAS pula, dikuasai penuh oleh DAP.

Bukti bahawa DAP menguasai PAS dan PKR sudah terlalu banyak malah menjadi tunjang Pakatan Rakyat itu sendiri iaitu dengan tergadainya prinsip menubuhkan Negara Islam ‘impian’ PAS barulah gabungan parti-parti pembangkang ini dapat direalisasikan. DAP sanggup tidak bekerjasama dengan PAS jika Negara Islam tidak digugurkan tetapi PAS langsung tidak berani memberi syarat sebaliknya kepada DAP.

Ini sudah cukup untuk menunjukkan betapa DAP amat berkuasa dan hanya DAP yang mempunyai hak mutlak menentukan keputusan, hala tuju dan prinsip Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat kini memegang 76 kerusi dengan pecahan DAP 29, PKR 24 dan PAS 23. Dalam pada itu, DAP juga sedang berkira-kira untuk meletakkan calon Melayu di kawasan majoriti Melayu dalam PRU akan datang sekali gus mengenepikan PAS atau PKR dan menambahkan lagi kuasa mereka.

PKR juga mempunyai calon-calon dari kalangan kaum Cina. Maka jangan kita sekali-kali lupa bahawa kaum Cina terkenal dengan sifat perkaumannya di mana kesetiaannya hanyalah kepada kaum dan bukan parti, negara, mahupun apa saja. Maka calon-calon Cina di dalam PKR juga akan merupakan sumber kekuatan DAP.

Jika diambil kira ramalan Tun Daim Zainuddin, (yang mana selalunya benar) beliau menjangkakan sekurang-kurangnya 70% kaum Cina akan tetap menolak BN atau 15 kerusi MCA dan 2 kerusi Gerakan di Semenanjung ,akan jatuh kepada DAP. Andainya ramalan ini tepat maka kekuatan DAP pastinya akan berganda.

Dengan gandaan sedemikian, dan kuasa yang sedia ada, pastinya PAS dan PKR tidak akan ada peluang pun untuk bersuara dalam Pakatan Rakyat. Sedangkan sekarangpun PAS dan PKR hanya mampu menikus apabila disergah atau dijegil oleh DAP.

Bayangkanlah apa akan jadi pada Malaysia jika Pakatan Rakyat memerintah, iaitu pastinya negara ini akan dibentuk mengikut acuan DAP. Dan acuan DAP itu adalah berkonsepkan Malaysian Malaysia di mana Institusi Raja-raja dan hak bumiputera dihapuskan. Kaum-kaum lain hanya akan diberi jawatan sekiranya dilihat berpotensi menjadi boneka dan menurut apa saja keputusan yang memihak kepada kaum Cina. Ini pastinya akan meluaskan lagi jurang ekonomi antara kaum Cina dengan kaum-kaum lain.

Kerana itulah penulis menegaskan bahawa bagi menentukan pilihan kita dalam PRU akan datang, kita wajar belajar dari sejarah. Apatah lagi jika perkara ini bukan lagi menjadi sejarah tetapi baru saja, atau sedang berlaku di depan mata.

Jatuhnya PR di Perak mungkin dikatakan kerana percaturan politik UMNO tetapi hakikatnya, jatuhnya PR di Perak adalah kerana kerakusan DAP sehingga menimbulkan cuak di kalangan pemimpin-pemimpin PR yang bukan dari kaum Cina. Sifat DAP yang begitu chauvinis, angkuh dan pentingkan diri, suka menguasai, memonopoli dan tidak menghormati tidak kira sesama pemimpin PR sendiri sehinggalah kepada DYMM Sultan, menyebabkan ramai yang sedar betapa mereka telah membuat pilihan yang salah. Mujurlah Perak masih dapat diselamatkan dari terus dipijak-pijak oleh DAP.

Di Selangor juga, lihat sahaja bagaimana exco DAP ‘melangkah’ Menteri Besar dalam isu perlantikan ahli MPPJ. Malah dengan satu cubitan atau renungan tajam, Menteri Besar dan exco-exco PKR dan PAS tidak mampu berkata apa jua dalam isu arak, judi, rumah urut, pusat hiburan hatta murtad juga. Sesiapa yang memberanikan diri menentang DAP, pasti akan diterajang keluar sepertimana yang berlaku kepada Datuk Dr. Hasan Ali.

DAP juga cuba melakukan yang sama melalui Anwar dan orang-orangnya di Kedah kerana ‘bengang’kan Ustaz Azizan yang terkenal dengan keMelayuannya. Dan sehingga kini, kemelut Kedah masih belum berakhir sepenuhnya.

Hanya Kelantan yang ‘selamat’ dari cengkaman DAP kerana tidak ramai kaum Cina di negeri itu. Namun, ini juga boleh dipertikaikan. Mungkinkah Kelantan ‘selamat’ kerana DAP sudah berpuas hati dengan Nik Aziz yang memberikan beribu-ribu hektar tanah rizab untuk dimajukan oleh syarikat bukan bumiputera di negeri Serambi Mekah itu?

Inilah gambaran sebenar pemerintahan Pakatan Rakyat iaitu DAP yang membuat keputusan atas segala-galanya walaupun mengikut hirarki dan undang-undang, yang sepatutnya berkuasa adalah PKR atau PAS. Kita mungkin menyaksikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan beberapa orang Menteri India dan Melayu di kabinet, namun yakinlah mereka semua adalah boneka semata-mata.

Ketahuilah bahawa DAP punya senjata paling ampuh untuk membonekakan Anwar iaitu melalui Karpal Singh, peguamnya yang memegang segala rahsianya. Logik menyatakan untuk apa Karpal Singh membela Anwar sedangkan beliau yang mula-mula mendedahkan salahlaku seks Anwar di parlimen pada tahun 1997, jika bukan untuk menguasai Anwar?

Justeru, buatlah pilihan dengan bijak dalam PRU nanti. Gunakan akal sendiri dan bukan emosi atau akal orang lain untuk menentukan masa depan negara ini. Ingatlah bahawa 13 Mei 1969 bermula kerana ketidakseimbangan dalam pembahagian kek ekonomi dan keangkuhan kaum Cina, dan sejarah pastinya berulang jika punca kejadiannya diulang juga.

Cuma, jika ia berulang ketika kuasa berada di tangan DAP, pengakhirannya tidak mungkin sama sepertimana ketika kuasa berada di tangan UMNO.


No comments:

Post a Comment

Advertised

Kami membuka peluang kepada anda untuk mengiklankan perniagaan anda bersama kami yang boleh dilihat oleh pembaca dan pelawat Aktivis Media Siber.
Jenis iklan :-
1. Banner ( 728×90, 468×60, 300×250 )
2. Iklan Teks Berbaris
3. Advertorial
Untuk iklan jenis advertorial, segala bahan iklan hendaklah disediakan oleh pihak anda (pengiklan) sendiri. Sekiranya memerlukan pihak kami menulis advertorial bagi pihak anda (pengiklan), caj pengiklanan adalah berbeza.
Syarat-syarat pengiklan ialah:-
1. Iklan mestilah bebas dari segala bahan larangan seperti berunsur lucah, MLM, rokok, arak dan lain-lain lagi yang dirasakan tidak sesuai untuk bacaan umum.
2. Tempoh iklan dipaparkan adalah selama satu bulan ( 1 ) dari tarikh iklan anda diluluskan.
3. Pihak kami berhak menolak/memadam iklan anda sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan di dalam iklan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, boleh hubungi kami di alamat email ke sahabatmediamelaka@gmail.com . Terima kasih.