Tuesday, October 2, 2012

Bajet PR untuk kayakan kroni...


Gini saja kita boleh gambarkan bajet PR baru-baru ini. Ianya Bajet bertopengkan sosialis tapi berfahaman Neo Liberal. Bila sebut Neo Liberal, fikirkan Neo Kolonialisma.
 
Disebalik cadangan untuk kononnya memecahkan monopoli dan memulangkan pendapatan minyak kepada negeri-negeri yang mengeluarkan minyak dengan menubuhkan State O&G Company.
 
Monopoly yang diberi oleh kerajaan ada sebab-sebab tertentu. Selalunya adalah sebab sesuatu perkhidmatan tidak boleh diberi oleh ramai syarikat.
 
Contohnya distribution air yang ditapis oleh SYABAS sebagi contoh. Takkan satu negeri ada sampai berbagai syarikat dan konsumer pilih syarikat mana yang mereka mahu? Kena faham caj yang dikenakan syarikat monopoli ditentu dan dipantau kerajaan.
 
Adakala monopoli perlu diberi kepada industeri yang memerlukan economy of scale untuk viable. Contohnya fixed line telephony oleh Telekom. Kalau tiada economy of scale, tak untung dan rakyat tak dapat menerima perkhidmatan tertentu.
 
Bayangkan sesetangah perkhidmatan untuk dipecahkan monopoli dan dibuka kepada luar. Siapa yang boleh masuk?
 
Bukankah korporat kaum Cina dari dalam dan luanr negara dan MNC luar negara saja yang mampu masuk perniagaan sedemikian. Apabila demikian, susah untuk syarikat tempatan nak membina keupayaan dan kekuatan. Untunglah peniaga disebalik dana sing yang salurkan duit kepada SUARAM, Malaysiakini, Bersih dan PKR.
 
Satu lagi, Anwar kata GLC akan di MBO kan atau dijual kepada pihak pengurusan. Lojik ke dia suruh pengurusan beli dan dia bawa masuk syarikat asing suruh lawan. Kan nak bunuh kaum?
 
Pengurusan yang makan gaji mana nak cekau duit kalau tak berhutang untuk beli syarikat GLC?
 
Siap-siap ini membuka peluang untuk kroni dan MNC yang sumbang dana asing kepada SUARAM untuk ambilalih GLC.
 
Begitu juga State Oil &Gas company yang dicadangkan. Dua kemungikinan.
 
Satu syarikat itu akan bawa masuk syarikat asing untuk carigali dan syarikat asing akan dapat deal yang lebuh baik dari deal dengan Petronas. Selama ini American bengkak dengan malaysia kerana production sharing Petronas adalah sangat baik untuk negara.
 
State Oil and Gas ini adalah tidak viable dan akan menggalakkkan kontrak kepada kroni yang tiada ada keupyaan tapi jadi rent seeker.
 
Baru dua example saja untuk menunjukkan betapa bodohnya Tony Pua dan Rafizi.
 
Ada banyak lagi. Rajin2 analisa bajet seorang pemimpin yang tak pass Malay Studies di Universiti Malaya lepas repeat berkali2 ... wakakak muahahaha.
 
Anuwar Anuwar ... dulu tuduh orang Kollusi, Kronisma dan Nepotisma, tapi dia nak buat idea yang sama juga akhirnya.
 
Teringat kroni anwar semua tak tahu berniaga dan akhirnya gagal. Isunya Anuwar tiada kebolehan dan salahkan orang lain macam-macam.
 
Malay Studies bang ...

 (The Unspinners) http://theunspinners.blogspot.com/2012/09/bajet-pr-untuk-kayakan-kroni.html


No comments:

Post a Comment

Advertised

Kami membuka peluang kepada anda untuk mengiklankan perniagaan anda bersama kami yang boleh dilihat oleh pembaca dan pelawat Aktivis Media Siber.
Jenis iklan :-
1. Banner ( 728×90, 468×60, 300×250 )
2. Iklan Teks Berbaris
3. Advertorial
Untuk iklan jenis advertorial, segala bahan iklan hendaklah disediakan oleh pihak anda (pengiklan) sendiri. Sekiranya memerlukan pihak kami menulis advertorial bagi pihak anda (pengiklan), caj pengiklanan adalah berbeza.
Syarat-syarat pengiklan ialah:-
1. Iklan mestilah bebas dari segala bahan larangan seperti berunsur lucah, MLM, rokok, arak dan lain-lain lagi yang dirasakan tidak sesuai untuk bacaan umum.
2. Tempoh iklan dipaparkan adalah selama satu bulan ( 1 ) dari tarikh iklan anda diluluskan.
3. Pihak kami berhak menolak/memadam iklan anda sekiranya terdapat unsur-unsur penipuan di dalam iklan tersebut.
Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, boleh hubungi kami di alamat email ke sahabatmediamelaka@gmail.com . Terima kasih.